איסטנבול (Istanbul), העיר הגדולה ביותר בטורקיה, היא יעד תיירותי שוקק חיים המשלב תרבות עשירה, היסטוריה מרתקת ותנועה בלתי פוסקת ברחובות. עבור מי שבוחר לחקור את העיר ואת האזורים הסובבים אותה באופן עצמאי, השכרת רכב באיסטנבול היא אפשרות נוחה אך גם מאתגרת. השילוב בין חוקי תעבורה מחמירים, כבישים עמוסים ואפשרויות חנייה מוגבלות מחייב הכנה מוקדמת והבנה מעמיקה של כללי המשחק. להלן כל המידע המקיף והמעודכן שחשוב לדעת לפני שעולים על ההגה בעיר הזו.
חוקי נהיגה ותעבורה באיסטנבול
חוקי התעבורה בטורקיה דומים לאלו הנהוגים באירופה, אך באיסטנבול קיימת אכיפה קפדנית במיוחד. חגורות בטיחות הן חובה לכל הנוסעים ברכב, ואי־שימוש בהן גורר קנסות מיידיים. השימוש בטלפון נייד מותר אך ורק באמצעות דיבורית, והמשטרה המקומית מבצעת בדיקות אקראיות.
במקרה של תאונה, החוק הטורקי מחייב להשאיר את הרכב במקומו עד להגעת המשטרה, גם אם מדובר בנזק קל בלבד. נהגים זרים נדרשים להחזיק רישיון נהיגה בינלאומי (IDP) לצד רישיון ישראלי בתוקף, כאשר חלק מחברות ההשכרה עשויות לדרוש זאת כתנאי בסיסי.
תשלום על החזרה ביעד אחר
באיסטנבול ניתן לשכור רכב ולהחזירו בעיר אחרת בטורקיה, למשל באנקרה (Ankara) או באיזמיר (Izmir). עם זאת, שירות זה כרוך לרוב בתשלום גבוה הנקרא One Way Fee. גובה הסכום משתנה בין חברות ההשכרה ולעיתים אף מכפיל את עלות ההשכרה. נהגים רבים מופתעים לגלות את החיוב רק בעת ההחזרה, ולכן חשוב לוודא מראש את התנאים המדויקים בהסכם ההשכרה.
תשלום על אקסטרה מיילים
ברוב החברות באיסטנבול ההשכרה כוללת הגבלת קילומטראז'. נהגים שעוברים את המגבלה שנקבעה נדרשים לשלם תוספת לכל קילומטר נוסף. טעות נפוצה היא להניח שהשכרה "ללא הגבלת קילומטרים" חלה בכל מקום – בפועל, באיסטנבול ובטורקיה כולה קיימות חברות שמגבילות את הנהגים ל־200–300 ק"מ ביום בלבד.
כבישי אגרה ומערכת HGS
רשת הכבישים המהירים סביב איסטנבול כוללת מנהרות, גשרים וקטעים רבים בתשלום. החיוב מתבצע באמצעות מערכת HGS אלקטרונית שמבוססת על מדבקה או כרטיס. ברוב חברות ההשכרה, הרכב מצויד במדבקה כזו, אך החיוב מועבר ללקוח בסוף התקופה. נהגים שלא מצוידים במדבקה מתאימה עלולים להיקנס בקנסות כבדים.
אזורים שמותר ואסור לנסוע בהם
באיסטנבול קיימות "אזורי גישה מוגבלת" – בעיקר בסמטאות העיר העתיקה סולטנאחמט (Sultanahmet) ובקרבת אתרים היסטוריים. נסיעה לתוך אזורים אלו ללא היתר כרוכה בקנס מיידי. בנוסף, ישנם רחובות שבהם התנועה סגורה לחלוטין לרכבים פרטיים בשעות מסוימות, והמשטרה מבצעת אכיפה באמצעות מצלמות.
חנייה מוסדרת ברחובות
חנייה ברחובות איסטנבול מסומנת בצבעים: כחול-לבן מציין חנייה מוסדרת בתשלום לפי שעה, ואדום-לבן הוא סימן לאיסור חנייה מוחלט. פקחים נוהגים לגרור רכבים חונים באזורים אסורים, במיוחד בקרבת השוק הגדול (Grand Bazaar) ובסמטאות טקסים (Taksim). חשוב לשמור את הקבלה מהחניון או מהמדחן, שכן לעיתים מבוצעות בדיקות פתע.
חניונים ציבוריים
באיסטנבול פועלים חניונים עירוניים בשם İSPARK, המנוהלים על ידי העירייה. החניונים ממוקמים במרכזי קניות, סמוך לאטרקציות ולתחנות מטרו מרכזיות. המחירים נחשבים נוחים יחסית, אך בשעות הערב והסופי שבוע החניונים מתמלאים במהירות. נהגים מנוסים ממליצים לחפש חניוני תת־קרקע גדולים במרכזים מסחריים, שהם בטוחים יותר מפני פריצות.
מהירויות מותרות
מהירות הנסיעה באיסטנבול נקבעת לפי סוג הדרך:
בתוך העיר – 50 קמ"ש.
כבישים בינעירוניים – 90 קמ"ש.
כבישים מהירים – 120 קמ"ש.
האכיפה נעשית באמצעות מצלמות מהירות רבות הפזורות ברחובות ובכניסות לגשרים. חריגה של 10 קמ"ש בלבד עשויה לגרור דו"ח יקר.
דו"חות וקנסות
המשטרה הטורקית אוכפת באדיקות עבירות תנועה כגון חציית רמזור אדום, שימוש בטלפון ללא דיבורית, וחנייה כפולה. דו"חות תנועה מוטלים ישירות על הנהג, אך אם מדובר ברכב שכור – הקנס מועבר לחברת ההשכרה, שמחייבת את הלקוח בתוספת דמי טיפול.
תאונות דרכים
במקרה של תאונה, החוק באיסטנבול מחייב להזמין משטרה גם אם מדובר בנזק קל ביותר. חברות הביטוח המקומיות לא מכסות נזקים ללא דוח משטרתי. לכן, מומלץ תמיד לשמור את מספרי החירום 155 (משטרה) ו־112 (אמבולנס) בהישג יד.
המלצות סודיות לנהיגה באיסטנבול
פקקי התנועה הכבדים מתרחשים בעיקר בין 07:00–10:00 ובין 16:30–19:30. נהגים מנוסים נוהגים להימנע מכבישי הגשרים בשעות אלו ולעבור במעברים חלופיים.
לא בכל תחנת דלק ניתן לשלם בכרטיס אשראי זר. נהגים ותיקים נוהגים להצטייד במזומן טורקי (לירה טורקית) למקרה הצורך.
חניוני İSPARK זמינים גם דרך אפליקציה ייעודית, המאפשרת לבדוק תפוסה בזמן אמת – כלי שחוסך זמן יקר במרכז העיר.
בשכונות כמו בשיקטאש (Beşiktaş) וקדיקוי (Kadıköy) החנייה ברחובות כמעט בלתי אפשרית, ולכן עדיף לכוון ישירות לחניונים מוסדרים.
השכרת רכב באיסטנבול יכולה להיות חוויה מועילה למי שמעוניין לנוע בחופשיות בין חלקי העיר או לצאת לטיולים מחוץ לה. עם זאת, היא דורשת הבנה מעמיקה של חוקי התעבורה המקומיים, התמודדות עם עומסי תנועה והיערכות לנושא החנייה והכבישים בתשלום. הקפדה על הכללים, הימנעות מטעויות נפוצות והכנה מראש יאפשרו חוויית נהיגה בטוחה ונוחה בעיר המורכבת הזו.



















